Sluta hoppas att era döttrar ska "bli lesbiska"

I detta inlägg skriver Lady Dahmer att hon önskar att hennes dotter blir lesbisk, för att slippa det förtryck som heterosexuella kvinnor utsätts för i sina relationer. 
 
Jag förstår hur hon tänker och jag håller med om att kvinnoförtrycket i heterorelationer är ett problem. Därmed inte sagt att förtryck inte existerar i homorelationer för det gör det, men heterorelationer är i högre utsträckning ojämlika eftersom patriarkatet ju även existerar på micronivå. Och ja, detta ÄR ett stort problem!
 
MEN, som homosexuell är det ganska provocerande att höra heterosexuella personer önska att deras barn ska bli homosexuella (i den mån det nu är något en "blir") för att slippa ett förtryck, precis som att det är provocerande när kvinnliga heterovänner säger att de önskar att de också var lesbiska för att det verkar så mycket enklare att leva med en kvinna.
 
Det är mycket problematiskt att heterosexuella personer uttrycker sig på detta sätt. De har ju ingen insikt i hur det är att leva som homosexuell i dagens Sverige. När de säger att Sverige är tolerant och när de förnekar diskrimineringen av homosexuella, då är det för att de själva inte ser förtrycket och utanförskapet eftersom de själva inte utsätts för det.
 
Jag vet hur det är att inte våga hålla sin partner i handen på offentliga platser. Jag vet hur det är att känna ångest inför att komma ut på en ny arbetsplats. Jag vet hur det är att vara på sin vakt, att höra homofoba kommentarer, att höra medmäninskor tystna och byta samtalsämne för att det blir obekvämt när jag berättar vad vi har gjort i helgen. Jag vet hur det kan strula med praktikaliteter för att folk inte förstod att vi är sambos "på det sättet". Jag vet hur det känns när vårdpersonal och andra antar felaktigheter om vår relation. Jag vet hur det är att få sin kärlek exotifierad, värderad, sexualiserad, avsexualiserad och ifrågasatt. Jag vet hur det känns att höra och läsa att min relation är fel. Jag vet också hur det känns att få den hyllad och gjord till ett politiskt statement när allt jag önskar är att den bara ska få vara.
 
Att säga att en önskar att ens dotter blir lesbisk för att hon ska slippa ett förtryck, det är en heterosexuell tankevurpa. Det enda hon gör som lesbisk är att leva med en annan typ av förtryck. Ett förtryck från samhället. Ett förtryck från en heterosexuell majoritet och ett utanförskap i egenskap av en del av en minoritet. Ett utanförskap som är osynligt för heterosexuella. Ett utanförskap som de ofta bidrar till utan att ens vara medvetna om det, i stort och smått. Men jag vet, för jag lever med det. Att bli lesbisk är inte en väg ut ur kvinnoförtrycket, det är en väg in i ett dubbelt förtryck - förtrycket som kvinna OCH förtrycket som homosexuell. Psykisk ohälsa och självmord är är inte högre bland HBTQ-personer av en slump.
 
Och nej, det är inte lättare att leva med en kvinna. För, hör och häpna, det är fortfarande en människa du lever med! Det förekommer åsiksskiljaktigheter, konflikter och svårigheter i alla relationer. Och även om vi kan förenas i somliga frågor där män inte har förståelse pga bristande egen erfarenhet, så behöver vi istället bära bördan att vår relation ifrågasätts och i somliga lägen måste döljas för att skydda den från hat. Och sådant tär på en relation.
 
Och ja, jag har varit tillsammans med män också, innan jag kom till insikt om min sexualitet, ifall någon funderar över mina erfarenheter på det området och om jag verkligen kan jämföra. Jag kan jämföra. Och att som kvinna (nåväl, kvinna och kvinna, men det är som kvinna andra ser mig och det är i andras ögon min relation döms) vara tillsammans med en man har varit så mycket enklare på så många sätt, eftersom samhället bemöter heterorelationer med en självklarhet som jag ganska sällan upplever med min flickvän. Därmed inte sagt att jag hellre skulle vara hetero, för då hade jag ju inte levt med min fantastiska flickvän, men jag hade gärna sluppit förtrycket och utanförskapet.
 
Att som heterosexuell uttrycka sig på det sätt som Lady Dahmer gör i sitt inlägg, det är mycket problematiskt. Det är en del av det förtryck som heteropersoner utövar mot homopersoner utan att vara medvetna om att det är ett förtryck. Men det är det, eftersom sådana uttalanden utgör ett förminskande av det förtryck som vi lever med.
 
Det förvånade mig att Lady Dahmer skrev detta inlägg, eftersom hon brukar påtala hur otroligt viktigt det är att som del av en norm/majoritet INTE gå in och tolka normbrytares/minoriteters upplevelser. Samtidigt är det ett vanligt misstag att som heterofeminist göra homotabbar likt denna. Lady Dahmer är stark förespråkare av att lämna tolkningsföreträde till de utsatta, vilket i detta fall är de homosexuella. Män ska lyssna istället för att försvara sig när kvinnor lyfter kvinnoförtryck. Jag håller med! Personer utan inifrånperspektiv ska lyssna istället för att försvara sig när personer med inifrånperspektiv lyfter klassförakt, fatshaming och rasism. Jag håller med!
 
Jag hoppas att detta även gäller HBTQ-frågor, att heteropersoner ska lyssna istället för att försvara sig när HBTQ-personer lyfter ett förtryck som förtryckaren själv inte ser. Jag kommenterade såklart Lady Dahmers inlägg och påtalade att det var problematiskt utifrån mitt perspektiv som lesbisk. Jag har ännu inte fått något svar. Jag hoppas att hon lever som hon lär och svarar med att lyssna och ta till sig. Jag är dock livrädd att få mothugg, eller att mitt påpekande ska besvaras med tystnad, för tyvärr har jag erfarenhet av just detta (antingen ett aktivt förminskande a la "du har misstolkat" eller "du är lättkränkt" eller total tystnad, det ultimata förminskandet) när jag som homo påtalat problematiska uttalanden hos heteropersoner med mer talutrymme än jag (detta inlägg är ett av alla exempel).
 
Snälla snälla låt mig få en erfarenhet av att bli lyssnad på. Snälla snälla ge mig en anledning att imorgon skriva ett tillägg på detta inlägg, där jag meddelar att min rädsla i detta fall var obefogad. Men jag är livrädd, för om feminister med stort talutrymme vänder mig ryggen i mitt utanförskap, vem ska hålla mig om ryggen då?

---------------------

Uppdatering: Lady Dahmer har efter kritiken ändrat rubriken i sitt blogginlägg. Det betyder mycket att bli lyssnad på och detta visar att det faktiskt lönar sig ibland att våga ta sig ton och påpeka uttalanden som är en del av ett (omedvetet) förtryck. Tusen tack!

E1
2015-02-28 @ 22:08:49

Så klokt o välformulerat!
Hoppas dina framförda tankar tas emot och bemöts nyanserat!

Svar: Tack! Jag hoppas också <3
Emma

lili
2015-02-28 @ 22:13:28

Bra skrivet! Det känns bra att detta som jag funderat så mycket på och känt obehag inför sätts i skrift.

Svar: Tack! Det gläder mig att min text hjälper även andra att sätta ord på obehaget.
Emma

Anna
2015-02-28 @ 22:45:19

Jättebra skrivet! Tack <3

Svar: Tack för fin respons <3
Emma

Hmm
2015-03-01 @ 01:18:49

Hmm, nej LD är bara en människa som alla andra men som dessutom har så mycket på sin tallrik att det nog är svårt för henne ibland att att in andra perspektiv. (obs, spekulationer från mig). I vilket fall så har hon svårt att ta in förtrycket som sk smal lever under pga någon konstig föreställning att hon själv inte upplevde det som ett lika stort problem när hon var smal som hon nu gör som sk tjock. Ja visst sk tjocka har en större andel förakt och problem i samhället har än vad sk smala har. Men att en grupp har större problem än en en annan suddar inte bort den första gruppens problem, mobbning etc etc. Jag har inte ens orkat påpeka i hennes blogg att sk tjock är en del av dem som förtrycker sk smala i precis samma utsträckning som sk smala förrycker sk tjocka. De är aktivt där med pikar om att ta en kaka till, och att e bara är skinn och ben och måste äta upp sig annars blåser en bort, ingen man vill ha dig etc. Gav upp tanken att den poängen ens skulle nå fram.

Så vad vill jag säga? Jo jag tror att LD kommer att lyssna på dig. Gissar på att det åtminstone blir så till hälften om inte mer, men känn dig inte ensam om hon inte gör det ens till 10%. Och LD är bara EN person, inte en hel rörelse. Det finns många som inte tänker som hon mer än ibland eller bara håller med om delar som hon tycker/säger.

Svar: Jag tror också att perspektivtagande är en stor del i detta. Och när en pratar om förtryck är det jätteviktigt att ödmjukt kunna ta perspektiv om en vill jobba intersektionellt, eftersom förtrycket ser olika ut för olika grupper och den som blir förtryckt i ett sammanhang är själv förtryckare i ett annat sammanhang, medvetet eller omedvetet. Jag har fått upp ögonen för omfattningen av fatshaming i samhället tack vare LDs blogg, något jag ej upplevt själv eftersom jag alltid varit smal. Tråkigt om det bara går åt ena hållet när hon har så många läsare. Tråkigt om ett så stort namn som påverkar så många inte lever som hon lär när någon påpekar att hon själv råkar förtrycka en utsatt grupp med sina uttalanden. Och även om hon bara är EN person så är detta ett ganska vanligt förekommande uttalande bland heterosexuella. Men det verkar iaf (i både hennes och detta kommentarsfält) som att jag iaf fått några andra att tänka till. Gott så. Synd bara att den med mest makt i detta sammanhang ej verkar lyssna. Ännu.
Emma

Ellen
2015-03-01 @ 14:02:45

TACK för ögonöppnare och nytt perspektiv. Tack för att du bidrar till medvetenhet och kunskap! <3

Svar: TACK för jättefin kommentar!
Emma

Miripiri
2015-03-01 @ 14:42:16

Väldigt bra skrivet! Ögonöppnare!

Svar: Tack!
Emma

Jenny
2015-03-01 @ 15:05:12
URL: http://jennyheltenkelt.blogg.se/

Jag postade det här i LDs kommentarsfält till Zoe men vet inte om du har lämnat forumet så jag skickar det här också. Om det hjälper något så ändrade du och Zoe åtminstone min uppfattning. Jag har fram till nu också varit en som hoppats på en lesbisk dotter men ert perspektiv vände tillbaka tankevurpan åt rätt håll. Likaså har jag tidigare kunnat lägga mer tyngd på homosexuellas sexualitet än de heterosexuellas och nu sitter jag alldeles chockad över att jag inte sett det tydligare förr. Det måste ju vara jäkligt tröttsamt i längden att aldrig bara kunna vara. Jag vet ju själv hur förbannat uppgivet det kan kännas att vara förtryckt som kvinna, kommer omedelbart sluta med det här beteendet. Om jag nånsin får en dotter hoppas jag att hon blir stark, självständig och sätter gränser i alla situationer i livet, that's it. Tack för ögonöppnaren.

Svar: Tusen tack för denna kommentar! Glädjande att det ändrade din uppfattning och fick dig att inse nya saker, tack för att du delar med dig av det!
Emma

B
2015-03-01 @ 15:56:25

Tack så otroligt mycket för att du gav ditt perspektiv, tycker det var det viktigaste och bästa inlägget i hela debatten. Tycker dock det är synd att det inte riktigt bemöttes med den respekt som jag personligen tycker att det borde fått. Fanny skrev också ett inlägg på tal om ämnet; http://www.arsinoe.se/tragedin-ar-inte-att-vissa-ar-lesbiska-utan-att-heterorelationer-ar-normen/

Svar: Tack för din kommentar och tipset om inlägg!
Emma

Sara
2015-03-01 @ 18:03:46

Verkligen bra skrivet. Rörd. :')

Svar: Tack!
Emma

Hanna Karlsson
2015-03-01 @ 20:28:07
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Vad bra skrivet!

Svar: Tack!
Emma

K
2015-03-01 @ 22:07:54

Alltså tack! Har tänkt detta sedan Fanny Arsinoes politiska lesbiskhetsgrej, och varit oerhört provocerad, men inte kunnat/vågat uttrycka det.

Svar: Jag hade inte läst inlägget om politisk lesbiskhet innan du nu tipsade mig. Jag tycker att det är problematisk att säga att sexualitet är ett val och en livsstil. Kring min sexualitet finns iaf ingen politik. Jag vill inte att det ska vara politik heller. Jag vill bara få älska den jag älskar, oavsett kön, och att kärleken ska få bara vara. Jag är aktiv feminist och politiskt aktiv, men min relation vill jag egentligen helst hålla privat och vardaglig och jobba på dess välmående inom hemmets ramar. Men min relation BLIR politik pga heteronormen. Att däremot säga att sexualitet är ett politiskt val, det finner jag också provocerande. Det är en sak att aktivt välja att ställa sig utanför normen (vilket verkar vara fallet med den politiska lesbiskheten). Det är en helt annan sak att födas utanför normen och välja mellan att ljuga för sig själv eller leva med ett förtryck. Och det förtrycket kan nog aldrig upplevas likadant om det är ett självvalt politiskt statement. Det är ju en sak att få kritik för ett val du gör, en helt annan sak att få kritik för den du ÄR (som du aldrig valde att vara men blev ändå). Jag har valt min könsidentitet och sexualitet lika lite som jag har valt min hudfärg. Att påstå annat tror jag riskerar att spela homofoberna i händerna, för är det ett val ja då kan vi ju välja att vara heteros istället och väljer vi nåt annat så har vi ju valt vårt förtryck. Nej, nu blir jag provocerad. Måste nästan skriva nåt nytt inlägg om detta framöver. Tack för uppslaget!
Emma

p.
2015-03-02 @ 09:06:20
URL: http://criptografi.blogspot.se

Tack. Bara tack. Massor av tack.

Svar: Tack själv!
Emma

Helena
2015-03-02 @ 10:19:13
URL: http://etttigerliv.wordpress.com

Jättebra inlägg! Jag läste även din kommentar hos LD och tyckte att det du skrev där var mycket bra. Jag blev lite förvånad över LD:s inlägg, för jag tyckte just att det bortsåg från så mycket av det förtryck som homosexuella lever under. Jag har själv en dotter och jag vill självklart att hon ska känna sig fri att älska den hon vill och vi tar aldrig för givet att hennes ev framtida partner kommer att vara det ena eller det andra, men samtidigt finns det en del av mig som är rädd för att det ska visa sig att hon är lesbisk, just för att jag önskar att hon inte ska behöva uppleva allt det du berättar om. Den som lever inom normen har det ofta så mycket enklare. Jag önskar av hela mitt hjärta att det vore annorlunda, men tyvärr är vi inte där än.

Svar: Tack för din kommentar! Jag håller med dig helt och fullt!
Emma

elin
2015-03-02 @ 11:36:44

Ville egentligen bara säga att dina kommentarer hos LD och detta inlägg har verkligen påverkat mig. Om du orkar hoppas jag verkligen att du fortsätter delta i sådana här diskussioner för du bidrar med så mycket kunskap och ökar förståelsen. Heja dig! <3

Svar: Tack snälla du! Måste erkänna att jag blev lite matt där ett tag, men jag har inte gett upp. Skrev faktiskt nyss ett lunchinlägg som spinner vidare på det här med att "välja lesbiskhet". Tusen tack för att du berättar att min kommentar och mitt inlägg påverkade dig, det är precis sådant som får mig att orka fortsätta!
Emma




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0