Ett annorlunda inlägg. En dikt om trans.

Häromdagen bevittnade jag hur ett kommentarsfält till en artikel om könsneutrala toaletter bombarderades av transfobi. Alltifrån "hittepåkön, era uppmärksamhetstörstande psykfall, så tramsigt, det har gått för långt" till "Jag skulle aldrig i mitt liv placera min röv där en äcklig transa har placerat sin, det är under en toaletts värdighet att få transbajs i sig".
 
Jag tänkte "Nej, nu kapitulerar jag. De vinner. Jag säger tack och hej till nätet, orkar inte ta striden en gång till". Men så igår hörde jag poeten Yolanda Bohm på radion, pratandes om poetry slam och föreställningen "Dysphoria - En Transtematisk Vanföreställning". Då bestämde jag mig för att skriva en dikt istället för att kapitulera. Mitt livs första spoken-word-ish-dikt. Snabbt som attan rann orden in i mitt sinne och ut genom fingrarna, för så kan det gå när en har flow. Den tog tre minuter att skriva och tre minuter att läsa in. Jag kallar den "Charlie" och den handlar om trans.
 
Klicka här för att lyssna på dikten:

 
MVH Rookiepoet



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0