Alltså, jag tänder också på bröst

OBS! Jag vill först och främst varna för att detta inlägg är cis-normativt, då jag gör antaganden om personers könstillhörigheter baserat på förnamn samt kategoriserar personer med snippa som kvinnor och personer med snopp som män. Jag själv, och många med mig, passar ju ej in i dessa ramar. Jag väljer att i denna text förenkla eftersom poängen är en annan. Jag vill dock inte göra det utan att först problematisera förenklingen. Jag ber i förväg om ursäkt om någon tar illa upp av cis-normativiteten i detta inlägg.


I veckan har en artikel om en 14-årig flicka spridits i sociala medier. En 14-årig flicka som badade utan bikiniöverdel på ett badhus. Badvakten hänvisade till badhusets regler (att män ska bära badbyxor och kvinnor ska bära hel bikini eller baddräkt) och gav flickan två val - ta på dig en bikiniöverdel eller lämna badhuset. Flickan valde att lämna badhuset, då hon inte ville böja sig för de patriarkala strukturer som tvingar henne att täcka sina bröst.
 
Läsarna är kluvna. Många hyllar att flickan stod upp för sin rätt att betsämma över sin egen kropp. Dessa kommentatörer problematiserar sexualiseringen av kvinnors bröst i allmänhet och 14-åringars bröst i synnerhet, samt det faktum att kvinnor tvingas skyla sina överkroppar men inte män. Jag sällar mig till denna skara.
 
Andra kallar hennes agerande "tramsigt", önskar lite mer "allmänt hyfs" (ja, jag citerar) och tycker att feminister borde sluta ägna oss åt att "klaga på småsaker" och ta tag i de "riktiga problemen" istället (den gamla klassikern) för "om det istället hade varit förbud mot att täcka brösten så hade ni gormat om det istället". Dessa kommentatörer hävdar bestämt att det faktiskt är skillnad på kvinnobröst och mansbröst, att en 14-åring faktiskt kan ha en välutvecklad kvinnokropp och att hon av respekt måste täcka sina bröst för att inte de stackars tonårspojkarna ska få "ståfräs" (ja, jag citerar fortfarande) på offentlig plats. En man ställer även en uppriktig fråga om det då ska vara okej att män glor ner i urringningen och tafsar på kvinnors bröst, eftersom kvinnorna ju faktiskt bjuder in till detta (en variant av "skyll dig själv att du blev våldtagen, du hade ju kort kjol"). 
 
Alla företeelser, stora som små, hänger ihop i de patriarkala (och cis-hetero-normativa) strukturer som råder i vårt samhälle. Det går inte att utesluta några "småsaker" ur strävan mot jämställdhet, för de är alla delar av en helhet. Detta handlar inte om badhusregler, det handlar om något större. Varför finns de där reglerna? Varför får män välja om de vill täcka överkroppen eller inte? Varför får inte kvinnor välja?
 
Vissa hävdar att det beror på att kvinnors bröst väcker sexuell lust, till skillnad från mäns bröst. Nu tänder ju inte jag på män så jag kanske har uppfattat detta fel, men är det inte många som tänder på manliga bringor? De som tänder på manliga bringor förväntas dock kunna hantera lusten som väcks i dem. Heteromännen däremot, de förväntas inte kunna hantera lusten och tonårsflickor förväntas ta ansvar för tonårspojkars lust.
 
Andra hävdar att det beror på att kvinnors och mäns bröst ser olika ut, men det finns ju kvinnor med platta bröst och män med hängande bröst. Alltså handlar det inte om bröstens utseende utan om vad strukturerna tillskriver de olika brösten beroende på vilket könsorgan de råkar hänga ihop med. Så badhusets regler handlar egentligen bara om vilket könsorgan som döljer sig under badbyxorna, inte vilken typ av bröst personen har. Dessutom finns det transpersoner. Hur ska jag tolka reglerna om jag har snippa men inte identifierar mig som kvinna när reglerna formuleras "Kvinnor ska bära baddräkt eller hel bikini"?
 
Och ja, jag skulle ha gormat om det rådde förbud mot bikiniöverdel också. Jag skulle ha gormat om det rådde förbud mot att täcka delar av kroppen. Jag tycker att kvinnor har rätt att täcka vilka kroppsdelar de vill. Kvinnor har rätt att bada i heltäckande våtdräkt och badmössa om de vill. Ingen har rätt att tvinga en kvinna att visa en kroppsdel som hon inte vill visa. För hon äger sin kropp. Problemet är att badhusreglerna handlar om tvång och inte fri vilja. Kvinnorna får inte själva välja om de vill täcka sina bröst. Männen har däremot ett val, för männen ännen äger sina egna bröst. Det gör inte kvinnorna. Patriarkatet äger kvinnornas bröst. 

En kvinna ska ha rätt att raka sina armhålor utan att dömas. Hon ska ha rätt att ha hår under armarna utan att dömas. Hon ska ha rätt att bära smink och att inte bära smink, utan att dömas. Hon ska ha rätt att ha BH eller inte ha BH, utan att dömas. På samma sätt ska hon ha rätt att täcka sin kropp eller inte täcka sin kropp, utan att dömas och utan att utsättas för trakasserier eller ofredande.
 
Det som förvånade mig mest (för allt det andra hade jag hört så många gånger förut) var nog alla kvinnor som var emot toplessbad med argumentet att de faktiskt också blir besvärade av att se barbröstade kvinnor på badhuset, fastän de inte tänder på det. Jag undrar då: Byter inte dessa kvinnor om i omklädningsrummet och duschar de inte före och efter badet? Där finns det ju fullt av barbröstade kvinnor, ja faktiskt helt nakna kvinnor. Är inte detta besvärande? Omklädningsrummet är ju också en offentlig plats. Varför blir det besvärande först när den barbröstade kvinnan stiger ut genom dörren mellan omklädningsrummet och bassängrummet? Jo, för att på andra sidan dörren finns män.
 
Jag tror att motståndet mot barbröstade kvinnor till stor del handlar om just detta, synen på heteromän. Det handlar inte om att kvinnors bröst är speciella, att det finns naturlagar som säger att de bör täckas, att de i sig själva är stötande. Det handlar om synen på den grupp som antas tända på dem. Synen på heteromän. Tron att heteromän är djur som drivs av primitiva instinkter, som tänder på allt med bröst och inte kan hålla händerna i styr. 
 
Alltså, jag tänder också på bröst. Om jag ska sortera in mig i facket "kvinna" (baserat på mina kromosomer och genitalia) så är jag homosexuell. Lesbisk. Egentligen är det mer korrekt att bara kalla mig "person som tänder på kvinnor", men låt oss förenkla och bara kalla mig lesbisk. Eftersom jag väljer damernas omklädningsrum (för att inte bryta mot badhusens regler) byter jag om bland kvinnor. Så ja, jag byter om med det kön jag tänder på. Jag står där omgiven av nakna kroppar som potentiellt skulle kunna tända mig, omgiven av barbröstade kvinnor. Vad som händer i mig? Absolut intenting. För nej, jag tänder inte på alla bröst. Jag tänder inte på alla kvinnor. Detsamma borde väl gälla heteromän, tänker jag.
 
Jag har inga som helst problem med att byta om bland nakna kvinnor, och jag tror (och hoppas!) inte att kvinnor har några problem med att byta om med mig bara för att jag är lesbisk (jag är iofs ganska ofta rädd att kvinnor ska misstolka mina uttryck för vänskaplig kärlek och omtanke, t.ex. kramar och komplimanger, som något mer än bara vänskap pga min läggning, men det är en annan historia). De allra flesta kvinnor väcker noll attraktion i mig, och skulle någon väcka attraktion skulle jag ha noll problem att hålla ögon och händer i styr. För jag har frontallober. Och det har ju även (de flesta) heteromän, tänker jag.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0