Europavindar

"Det finns bara en ras - människan. Det finns bara en religion - kärleken. Det finns bara en värld - eller ingen värld alls!" / Soraya Post


EU-valet närmar sig. Igår fick jag mitt röstkort. Dags att axla medborgarskapet och nyttja min röst för att främja min vision för framtiden; Ett samhälle där alla är lika mycket värda. Ett samhälle där kön(sidentitet), etnicitet, sexuell läggning, socioekonomisk status och funktionella omständigheter inte sätter ribban för ditt människovärde.

Det blåser högerextremistiska vindar genom hela Europa. Flera länder har rasistiska partier i sina styren och Grekland har till och med nazister i sitt. Dessa krafter kan bli väldigt starka om de slår sig samman i EU-parlamentet. Vårt eget SD har redan talat med Front National om att samarbeta. Samtidigt får HBTQ-personer det allt odrägligare i flera länder omkring oss.

Några som behöver ett helt eget stycke för sin situation är romerna. 10-12 miljoner romer existerar i Europa. Av dessa lever 90% i fattigdom. 100 000 romer har inte ens fått sin existens erkänd då de inte blivit registrerade vid födseln. I Sverige har romer däremot registrerats flitigt - i ett rasistiskt "brottsförebyggande" polisregister. 500 år av förtryck och fortfarande betraktas romerna som ohyra runtom i Europa. Bara i Sverige har tiotusentals tvångssteriliseringar av romer ägt rum genom åren. Idag talar vi inte om hur vi ska hjälpa de romska tiggarna att få ett drägligt liv. Vi talar om hur vi ska bli av med dem. Häromsistens fick vi veta att hälften av svenskarna vill förbjuda tiggeri. De rasistiska vindarna blåser genom alla våra huvuden och hos många verkar de ha blåst upp någon slags inkapslad rasism som latent har väntat på att få vind under vingarna. 

Jag kommer att lägga min röst på F! och Soraya Post i EU-valet. Dels för att F!s politik stämmer bäst överens med min vision för Europa och dels för att Soraya Post har möjlighet att med ett inifrånperspektiv föra romernas talan i EU. Hon har kunskapen, hjärtat och orken att utgöra en viktig del av den goda kraft som jag hoppas ska blåsa över Europa som en vind av ljus.

För bara ljus kan driva bort mörker och bara kärlek kan driva bort hat, som Martin Luther King en gång konstaterade.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0