Vi skulle spela spel

Igår kväll skulle jag och min partner spela spel. I brist på vuxenspel i stugan letade vi efter frågespel i App Store. Det första vi testade hette Värt eller ovärt och gick ut på att skatta olika scenarion. Varje scenario bestod av något positivt/behagligt följt av något negativt/hemskt - Du får X (som är väldigt positivt) men måste Y (som är väldigt negativt). Uppgiften var att bedöma huruvida det var värt uppoffringen eller ej. 

Vi körde de sex första frågorna. Y-scenariona var tillräckligt hemska för att X inte skulle väga upp, trots att X oftast var väldigt lockande. Endast i ett fall av sex bedömde vi att det kanske var värt uppoffringen. Så kom fråga sju:


Vi häpnade! Mardrömsscenariot var att ha två pappor! Homosexuella föräldrar var den negativa omständigheten som troligtvis inte skulle vägas upp av ett parallellt drömscenario. Vi var en variant av den hemska omständigheten. Behöver jag säga att vi genast avslutade spelet och raderade appen?

Jag kollade åldersgränsen på spelet. Nio år. Mitt mardrömsscenario: Nioåring med två pappor spelar detta spel med sina vänner och kommer till fråga sju...

Vi laddade ner ett nytt spel - Intim. Ett av alla de där "lära känna varandra på djupet"-spelen. Vi såg fram emot moraliska dilemman och intressanta frågor. Den första frågan vi fick handlade om hemska saker en kunde få veta att ens partner hade gjort tidigare i livet, som en inte skulle kunna stå ut med. Uppgiften var att rangordna de fem hemska handlingarna. Alternativ tre fick oss åter att häpna:


Jahapp. Inte bara utgår spelet ifrån att alla par är heterosexuella, dessutom utestängs det faktum att en kan attraheras av personer av fler kön än ett. Även om en nu är i ett heterosexuellt förhållande - varför skulle det vara värre att ens partner tidigare haft ett samkönat sexuellt umgänge än att hen hade haft en tidigare förbindelse med någon av motsatt kön?

Behöver jag säga att det inte blev något mer spelande den kvällen?


Padma
2014-07-12 @ 16:32:11
URL: http://samutveckling.se

Anmärkningsvärt :/ Kontakta speltillverkarna med klagomål?

Svar: Funderade faktiskt på det, men har inte riktigt funnit orken till det. Å andra sidan fann jag ju genast kraft att skriva ett blogginlägg om det :) I och för sig får jag generellt sett mer gensvar i bloggen än den totala tystnad alternativt förminskandet jag tidigare mötts av då jag kontaktat företag och påtalat homofobi, så det är väl i det jag finner kraften :)
Emma




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0